onsdag 27. februar 2013

"Hanndyr" - Laura Zigman

Nok en bok er lest. Denne ble tilfeldig plukket ut av bokhyllen etter jul, jeg gikk rett og slett bort til hylla og tok den første boken jeg fant. Her er det som stod på coveret:

NY KU. … Ray sjekker opp Jane. Jane faller pladask. Ray vil at de skal flytte sammen. Jane sier opp leieavtalen sin. Så. Plutselig og ubegripelig, dropper han henne. … GAMMEL KU. Nå er svart den eneste fargen i Janes klesskap, og øynene hennes er rødkantet. Hvorfor skjedde det? Hvordan kunne det skje? MØØØ. Jane vil ha et svar. Ikke fra Ray. Ikke fra sine beste venner, David og Joan. Men fra sin egen, forbløffende oppdagelse: Gammel-ku-ny-ku-teorien. Når hun ser seg nødt til å leie et rom hos kvinnejegeren Eddie, får hun se forholdet mellom menn og kvinner i et nytt, avslørende lys. Og når hun offentliggjør gammel-ku-ny-ku-teorien, vi det endre både karrieren og hele livet hennes. Om hun da ikke tar helt feil.

Det er en stund siden jeg ble ferdig med boken nå, men jeg må si jeg synes den var helt ok. Ikke den beste boken jeg har lest, men den var tidvis interessant og, tro det eller ei, spennende (av mangel på bedre ord). Når det er sagt, så synes jeg karakterene var ganske todimensjonale og forutsigbare, samt at boken ble veldig generaliserende. Dessuten bærer den preg av den ble publisert på slutten av 90-tallet. Den gangen var nok boken mer nyskapende, men etter å ha sett alle sesongene med "Sex and the City", så er ikke gammel-ku-ny-ku teorien så veldig ny lenger.

Jeg likte heller ikke helt slutten. Kan ikke si hvorfor uten å spoile, men synes det kunne vært en mer romantisk slutt, men det er bare meg. Alt i alt, en grei bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar