fredag 26. april 2013

Harry Potter bøkene

Harry Potter universet fortjener virkelig en egen blogg. Bortsett fra Pennybøkene jeg leste som liten, var disse bøkene med på å gjøre meg glad i å lese. Jeg husker at mormoren vår kjøpte den første boken til meg og søsteren min når vi gikk på barneskolen. Tror vi gikk i 2. og 3. klasse. Min søster pleide å lese bøkene høyt på sengen for meg da jeg likte best å høre på lydbøker i den alderen.

Men etterhvert som jeg vokste opp, begynte jeg å lese de selv. Jeg leste alle sammen på norsk, synes de engelske ble for vanskelig for meg. Husker enda hvor spennende det var å vente på neste bok og så vente på at den skulle bli oversatt. Nå i dag hadde jeg helt klart lest de på engelsk, men siden jeg kun har lest de på norsk, er det de norske navnene som følger meg. Jeg synes forresten de aller fleste navnene er veldig godt oversatt også.

Harry Potter bøkene er noe helt unikt. De passer for lesere i alle aldere. Selv om de er skrevet for barn, vet jeg om mange voksne som elsker disse bøkene. Og det jeg synes er det aller beste med Harry Potter, er hvor fantastisk verden J.K Rowling har skapt og hvor bra alt henger sammen. Ting som skjer i de første bøkene, kommer tilbake i de siste. Og alt er så detaljert i trollmannsverdenen. Det føles som om Galtvort er virkelig sted. Når jeg var 11 ventet jeg spent på mitt brev fra Galtvort, hehe ;-)

J.K Rowling er en helt fantastisk forfatter og skriver utrolig godt. Jeg liker absolutt alle Harry Potter bøkene, noen stikker seg mer ut enn andre, men hele pakka er en fantastisk godbit som alle fantasy fans bør lese. Håper virkelig J.K kan skrive noe som er like bra igjen, jeg venter i spenning!

 

1 kommentar:

  1. Helt enig i at Harry Potter bøkene er unike, og at de passer alle aldre kan jeg skrive under på. Jeg leste dem for mine barn, og vi koste oss like mye alle sammen. Da yngstemann var gammel nok så vi filmene, og ennå er vi ikke helt ferdig med Harry Potter :)

    SvarSlett