lørdag 16. juli 2011

Wuthering Heights på film

Mens vi først er inne i Wuthering Heights verdenen, kan jeg anbefale den ene filmatiseringen av boken. Det er lagd mange filmatiseringer, men de mest kjente er fra 1939, 1970, 1992, 1998 og 2009. Jeg har bare sett den fra 1998, men har lest at den er mest tro til bøkene. Og det må jeg si meg enig i, den var prikk lik!

Jeg likte alle karakterene i denne filmen veldig godt, særlig Catherine, Cathy (den yngre altså), Ellen Dean, Edgar, Hareton - og ja, egentlig de fleste! Eneste var at Heathcliff kanskje så litt gammel ut i starten, da han skulle forestille 18 år, men han passet fint i rollen etterhvert.
Som sagt, veldig tro til boken. En kjempefin filmatisering som klarte å fange de mest dramatiske øyeblikkene. Og de mest romantiske. Særlig på slutten da forholdet til Cathy og Hareton vokser. Jeg smeltet nesten av han som spiller Hareton! Han ser jo bare så uskyldig og forlatt ut. Også den stemmen når han leser boken på slutten, for en mørk og sensuel stemme! Nei, nå får jeg gi meg og la dere se den selv.

Jeg så den på youtube der den var lastet opp i 11 deler på ca 10 minutter hver. Men den finnes sikkert å få kjøpt på CDON.com, Platekompaniet etc. Løp og se (dersom du er fan av boken altså).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar