søndag 23. juni 2013

"Graceling" - Kristin Cashore

Endelig har jeg fått lest "Graceling", og når jeg først kom i gang, tok det ikke så lang tid.

In a world where people born with an exceptional skill, known as a Grace, are feared and exploited, Katsa carries the burden of a skill even she despises: the Grace of killing. She lives under the command of her Uncle Randa, King of the Middluns, and is expected to carry out his dirty work.

When the Council hears that the King of Liend's father has been kidnapped Katsa investigates ...and stumbles across a mystery. Who would want to kidnap him, and why? And who was the extraordinary Graced fighter who challenged her fighting skills, for the first time, as she and the Council rushed the old man to saftey?

Jeg er håpløst dårlig på å skrive hva en bok handler om, derfor synes jeg det er veldig greit å kopiere det som står bak på boken, dersom det er bra beskrevet. Over til hva jeg synes om boken. Til og begynne med slet jeg litt med den. Den var mye å holde styr på, en haug med konger, kongeriker, byer, diverse folk i hoffet osv. Jeg satt hele tiden å lurte på hvem, hva, hvor og hvorfor. Det er er den største ulempen med bøker der forfatteren har mange kongeriker og mange steder å beskrive og forklare. Det blir litt "info-dump" på starten.

Men når boken kom i gang skikkelig og jeg begynte å kjenne igjen karakterene, da ble jeg grepet i handlingen. Det var lett å skjønne hva som kom til å skje og gjette ting før det ble skrevet, så noen mysteriebok var det ikke. Men den var likevel spennende og underholdene. Og litt romantisk, selvfølgelig. Jeg likte boken og levde meg inn i den. Kan anbefale denne boken til de som liker lettleste fantasybøker. Skal definitivt lese mer av denne forfatteren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar