tirsdag 2. juli 2013

"Fire" - Kristin Cashore

Aller først, er lite sammendrag:

Fire`s exceptional beauty makes people do anything for her attention, and she can use it to get influence and power. But beneath the exterior she has an appreciation for right and wrong, and hides away from people in order to protect them from her, and to protect herself from their distrust and hatred. 

But she`s not the only danger to the Dells, and to help them she needs to face her fears and abilities and a royal court full of distrusting, powerful people.

Dette er altså den andre boken til Kristin Cashore. "Graceling", den første, har jeg allerede lest og likte den ganske godt. Så da var det bare å begynne på neste. I "Fire" foregår handlingen i andre kongeriker og en stund før handlingen i "Graceling", og det er også andre karakterer. Det var ikke noe problem, men jeg synes boken hadde samme oppstartsproblemene som den andre.

Mange karakterer, steder og ting som skal beskrives, det blir forvirrende. Til å begynne med slet jeg med å huske hvem som var hvem og dermed blir det til at det går litt trått å lese. Men når man kommer inn i det, da blir boken bra. Boken var både spennende og romantisk og jeg likte den godt. Karakterene var interessante og veldig godt laget. Handlingen i seg selv er ganske forutsigbar, men det er noen uforutsette ting også.

Til slutt vil jeg nevne en ting som ikke står i sammendraget. Når man leser det som står om Fire, kan det virke som en veldig klisjèkarakter. En smellvakker kvinne med evner til å kontrollere andre... Men det er mer til det, Fire er nemelig et "human-monster". Så skjønnheten og evnene hennes er ikke bare positive og hun er hatet av mange. Det gjør det hele mer interessant. Det med monstre blir forklart bedre i boken forøvrig.

Nok en bok jeg kan anbefale videre. Jeg likte faktisk "Graceling" enda bedre, men "Fire" var en god bok det også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar