mandag 19. mai 2014

"Lavendelhagen" - Lucinda Riley

Det er noen uker siden jeg ble ferdig med denne boken, men jeg skal prøve å anmelde den likevel.


Bak på boken:
"Sør -Frankrike 1998: Når Emilie de la Martinières mor dør, arver datteren det gamle slottet som har vært i familiens eie i århundrer. Emilie er nært knyttet til stedet, men det er mye hun ikke vet. Hva har foregått i det hemmelige rommet hun finner i slottets kjeller, og hvorfor snakket faren aldri om det som skjedde under krigen? Og hvem er den mystiske Sophia som har etterlatt seg en notatbok fylt med de vakreste dikt?

London 1943: Den unge Constance Carruthers blir trukket inn i motstandsarbeidet og kommer til det okkuperte Paris som spion idet konflikten er på sitt verste. Her havner hun uforvarende i en velstående familie, og før hun vet ordet av det befinner hun seg midt i et komplisert spill av løgner og bedrag. Til slutt blir hun nødt til å søke tilflukt i familiens gamle slott i Sør-Frankrike."   

Jeg likte boken veldig godt, dog tok det litt tid før jeg kom inn i den. Første delen av boken var litt treg, brukte veldig lang tid på komme meg igjennom den. Men plutselig tok boken seg veldig opp, tror det var rundt da vi møter Constance.

Boken var spennende og fylt med saftige familiehemmeligheter, slik som det pleier å være i sånne bøker. Noe av det blir for åpenlyst, det var flere ting jeg gjettet ganske fort. Lucinda Riley strør også om seg med klisjèer, noen ganger blir det litt for mye av det gode. Sånn sett synes jeg Kate Morton er en bedre fortfatter. Men for all del, en god bok jeg koste meg med. På grunn av den trege starten får den en firer, men en sterk firer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar